Drift
Eve 2006.09.03. 18:52
A drifting nagyon látványos sport, nem más mint a "csúszás művészete". Egy igazi drifter úgy megy végig a kijelölt pályán, hogy soha nem megy egyenesen. A drift igazi sportág, szabályokkal, bírói testülettel, mindennél látványosabb versenyekkel és remekül felkészített autókkal. A drift szerelmesei művészi szintre emelik tudásukat és bánnak járműveikkel. Az 1960-as években Japánban rendezték meg a „touge” illegális versenyeket. A „touge” versenyzők, vagy más nevükön a „Rolling Zoku”-k Néhányan közülük a jobb idő kedvéért a rally-ból ellesett kanyar technikákat alkalmazták, ebből nőtte ki magát később a drifting. A profi driftesek nem csak a hátsó kerekek, hanem mind a négy kerék csúszásával veszik a kanyarokat. A modern sodródó verseny a népszerű Japán Túraautó Bajnoksággal (JGTC = All Japan Grand Touring Car Championship) indúlt útnak 30 évvel ezelőtt. Egy motorozó legenda, Kunimitsu Takahashi, volt a sodródó technikák legelső megteremtője az 1970-es években. Híres volt arról, hogy elérte azt a pontot, ahol az autó a legközelebb van a kanyar belsőjéhez. Ezzel megnyert több bajnokságot és hatalmas rajongótábort szerzett. Ahogy a professzionális versenyzők Japánban, úgy az utcai versenyzők is felemelkedtek. Egy utcai versenyző, Keiichi Tsuchiya, Takahashi sodrástechnikái által különösen ismerté vált. Tsuchiya elkezdte gyakorolni a sodródódást „Driftet” Japán hegyi útjain, és hamar hírnévre tett szert egy 1977-es verseny megnyerésével. 1977-ben mindössze egy futamon indult. Japánban egy Tyrrell-Forddal rajtolt és a kilencedik helyen ért célba. Keiichi Tsuchiya alias "Dorikin", ill. „Drift King” becenevét, aminek japán jelentése a "driftelés királya " az 1970-es évek végén kapta, miközben Toyota AE86-val versenyezve használta ezt a kanyartechnikát, amivel jóval magasabb kanyarsebességét ért el mint vesrenytársai. Eredetileg utcai gyakorlás során fejlesztett tudományát a "Pluspy" című autós filmben ismerhették meg. Egyébként ő volt az első drift versenyek társszervezője is Daijiro Inada oldalán 1988-ban. A videó, amit Pluspyként ismertek, nagysikerű lett és ma a professzionális sodródó vezetők közül sokat ihlet meg a körutakon. Ez a sport mára már elválaszthatatlan részévé vált a Japán motorsportnak. Hivatalosan 1996-ban kezdődött el ez a sportág a Californiában levő Willow Springs versenypályánál. Azóta emelkedett ki egy erősen népszerű motorsportfajtába Észak-Amerikában, Ausztráliában és Európában, különösen az Egyesült Királyságban.
|